آیا شیرین کننده های طبیعی جدید ایمن هستند؟

11 اوت 2014- شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی در اکثرمحصولات غذایی بیش از آنچه شما تصور می کنید، استفاده می شوند.

 با توجه به خطرات استفاده از شکر و برخی شیرین کننده های مصنوعی کم کالری مانند ساخارین وآسپارتام، افراد بسوی استفاده ازشیرین کننده های طبیعی مانند استویا و آگاوه( stevia and agave) رو آورده اند. حال موضوع مورد اهمیت برای مصرف کنندگان ایمنی استفاده از این شیرین کننده های طبیعی کم کالری جدید است.

با توجه به اینکه این شیرین کننده های طبیعی نسبتاً جدید هستند مطالعات گسترده ای مانند آنچه درباره ی شکر یا شیرین کننده های مصنوعی انجام شده، بروی این شیرین کننده ها انجام نشده است. اگر چه انتظار می رود در شیرین کننده های طبیعی، مواد مصنوعی بکار نرفته باشد اما تولید کننده گان برای استخراج این نوع شیرین کننده ها از منابع اصلی آنها، بروی این مواد فرآیندهای شیمیایی انجام می دهند که جزئیات آن بدلیل رقابت تجاری مشخص نیست. با اینکه این فرآیندها ممکن است بر سلامت این مواد غذایی تأثیر گذارند اما به دلیل مشخص نبودن تمام جزئیات آن نمی توانیم از این موضوع اطمینان  پیدا کنیم. با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا با بررسی مدارک ارائه  شده بسیاری از آنها را ایمن تشخیص داده است.

در حقیقت گروه دیده بان ایمنی مواد غذایی یا CSPIمعتقد است این نسل جدید از شیرین کننده ها احتمالاً از آسپارتام  و ساخارین ایمن تر هستند زیرا بر اساس برخی تحقیقات انجام شده بروی حیوانات مسن، شیرین کننده های مصنوعی ساخارین و آسپارتام در دوز زیاد  خطر ابتلا به سرطان را در این حیوانات افزایش می دهند، البته FDAوانجمن سرطان آمریکا نتایج این تحقیقات را به دلیل بررسی آنها بروی حیوانات مسن و با دوز زیاد این شیرین کننده ها مستدل  نمی دانند.

مدیر اجرایی گروه دیده بان  ایمنی مواد غذایی، مایکل جاکوبسون می گوید: یکی از شیرین کننده های جدید که درمورد مصرف آن ذکر کلمه ی "احتیاط کنید" لازم است، عصاره ی میوه ی مانک یا  monk fruitاست که  به محصولاتی نظیر نکتارهای میوه افزوده می شود با توجه به جدید بودن این شیرین کننده ی طبیعی آزمایشات  بررسی ایمنی آن هنوز کامل نیست و باید با احتیاط از آن  استفاده کرد اما  از آنجائیکه از یک میوه استخراج می شود احتمالاً مصرف آن ایمن است.

 آیا مصرف شیرین کننده های طبیعی کم کالری می تواند موجب لاغری می شود؟

 به استثناء شربت آگاوه ، سایر شیرین کننده های طبیعی جدید بسیار کم کالری یا بدون کالری هستند بنابراین شاید بنظر برسد که مصرف این مواد راه مناسبی برای کاهش میزان کالری روزانه است اما موضوع به این سادگی نیست . بخشی از آن بدلیل فقدان  تحقیقات درباره ی تأثیرات  این شیرین کننده های طبیعی بر وزن بدن است.

اکثر مطالعات در این زمینه بروی شیرین کننده های مصنوعی و تأثیر آنها بر کاهش وزن انجام شده است و نتایج بدست آمده  نیز متفاوت هستند.

پرفسور Popkinاستاد تغذیه از دانشکده ی کارولینای شمالی می گوید: تحقیقات ما نشان داده است که استفاده از شیرین کننده های مصنوعی با یک رژیم غذایی سالم و متعادل  می تواند  از خطر افزایش وزن بکاهد اما از سوی دیگر بر اساس مطالعه ی جامعی که در سال 2013 درمجله ی Trends in Endocrinology & Metabolismمنتشر گردید، مصرف مقادیر کمی از این  شیرین کننده های مصنوعی – به اندازه ی یک نوشابه در روز- خطر اضافه وزن و دیابت را افزایش می دهد.

به گفته ی پرفسور Susan Swithersاز دانشگاه پوردو: جایگزین های شکر ممکن است  با واکنش فیزیولوژیکی که در تنظیم  وزن بدن وکنترل قندخون به بدن ما کمک می کنند، تداخل کنند به عبارت دیگر زمانیکه  ما طعم  شیرین را حس می کنیم ، بدن ما انتظار دریافت  واقعی  کالری را دارد و به همین دلیل به ترشح هورمون انسولین وسایر هورمونهایی می پردازد که به ورود قند واکنش نشان داده وموجب سیری می شوند. اما در غیاب کالری، انسولین ترشح شده وسایر هورمونها نه تنها موجب افت قند خون می شوند بلکه سبب می گردند شما برای خوردن مواد قندی و غذا اشتهای بیشتری پیدا کنید و پرخوری نمایید.

محققین معتقدند اگر چه این مطالعات بروی شیرین کننده های مصنوعی کم کالری متمرکز بوده اند  اما می توانند در مورد شیرین  کننده های طبیعی نیز صادق باشند زیرا درک  حس شیرینی موجب بوقوع پیوستن این واکنش های زنجیره ای می شود.

 پرفسور Swithersمی گوید: درمورد مدیریت وزن، شیرین  کننده های کم کالری طبیعی  بهتر از شیرین کننده های مصنوعی نیستند، با این حال شما برای مقابله با تأثیرات مصرف این مواد بر پرخوری می توانید از غذاهای  حاوی فیبر مثل  بلغور و جودو سر استفاده کنید. فیبر موجود در این غذاها به ثبات  مقدار انسولین کمک کرده ومانع  از افت شدید قند خون شما می شود.

درمجموع می توان اینطور نتیجه گیری کرد که باید از مواد شیرین تا حد ممکن  کمتر استفاده کرد. آنچه مسلم است مصرف مواد قندی نه تنها یک عامل مهم در افزایش وزن است بلکه در ابتلا به بیماری های قلبی، ایجاد التهاب و سایر بیماریهای مزمن نقش دارد به همین دلیل کارشناسان تغذیه معتقدند تا جای ممکن باید  مصرف مواد قندی یا شکر افزوده را کاهش داد .

اگر شما علاقه وافری به خوردن  مواد شیرین  دارید  استفاده از جایگزین های شکر ایده ی بسیار خوبی است اما درمصرف همین مواد نیز تا جای ممکن احتیاط کرده و مقادیر کمی مصرف کنید.

منبع:

 www.cnn.com/2014/08/09/health/natural-sweeteners/index.html?hpt=he_t4